Saturday, March 27, 2010

I'M THE YOUNGEST

Aku tau ramai orang diluar sana memang tak suka betol dengan anak bongsu sebab bagi dorang anak bongsu ni terlebih manja,gegada,tak boleh berdikari,semua orang kena bertolak ansur dengan si bongsu dan yang sewaktu dengannya.To be honest,memang ada certain part aku tak boleh nafikan spekulasi orang ramai mengenai anak bongsu sebab aku sendiri kategori anak bongsu dari 3 orang adik-beradik.




Yang paling pendek tak bererti anak bongsu,
Yang paling besar tak bererti anak bongsu,
Yang paling kurus...ye itu kompen anak bongsu.


I still remember when i was young,akak selalu kena marah dengan emak if akak tak bagi aku ikot dia keluar dengan kengkawan because bagi dia aku nie nyemak je.But,nanti emak cakap 'apelah salahnya bawak adik tu.Kesian dia tinggal sesorang'.Time tu muka akak dah macam singa da tinggal nak terkam aku je.Tapi,biasalah aku dengan takde rasa bersalah terus gi pakai baju tunggu depan pintu.Dah meningkat dewasa ni baru aku rasa memang sangat bertuah bila dilahirkan menjadi anak bongsu.





Why kategori 'YOUNGEST' sangat best than kategori Along,Angah blah blah blah??Okay this is because ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian,





1. Bila ko sakit sikit demam dengan selsema emak bapak mesti belikan barang mainan untuk ko supaya cepat sembuh.Time tu bila da sakit ko cakap je nak makan apa mesti emak bapak pegi carik.Tapi,jangan ar melampau sangat demam sikit mintak pergi Paris.Tu bukan dorang je rasa nak belasah ko tapi aku yang dengar ni pun rasa nak sepak ko.


2. Even ko sangat mampu nak beli baju,kasut dan keperluan ko sendiri tapi mesti emak ko pun akan hulur duit soh ko gi beli apa yang ko nak sebabnya tak sampai hati tengok si anak tekorek-korek duit tabung carik 5sen nak cukupkan rm100.Yang tak boleh blah bila sengaja kira duit tabung depan emak konon minta dia tolong kirakan juga padahal taktau ada niat tersirat.Tu perangai aku ar tu.


3. Emak bapak memang akan surrender terus bila si anak buat perangai tak dapat barang yang dihajati.Marah marah juga..bebel bebel juga...malu pun malu juga tapi duit sure lepastu dapat gak sebab emak bapak malas tengok si anak hentak-hentak kaki macam kadet polis sekolah menengah dekat shopping complex just sebab nak jeans Nafnaf rm199.Peh!!malu siot emak aku time tu.


4. Bila emak bapak pergi holiday mesti perkara pertama yang terlintas dipikiran emak bapak adalah membelikan souvenir untuk si bongsu dulu sebab takut merajuk mogok taknak makan nasi 2 hari.Ceh,bajet kalau tak makan orang nak pujuk merayu la.Mampos tak layan.


5. Bila hari raya si bongsu akan dapat duit raya lagi banyak berbanding yang lain.Selalunya emak lebihkan rm50 berbanding anak-anak yang lain dengan niat mau anak simpan duit tabung tapi taktau raya ke-empat si anak dah gi Skudai Parade beli kaset KRU semata-mata nak hafal lirik Jangan lafazkan.Peh,meleleh air mata.Hahaha.


6. Streotaip jawapan yang selalu di dengarin apabila pakcik makcik bagi duit raya kepada si bongsu berbanding anak-anak yang lain adalah kerana si bongsu kecil lagi walaupun hakikatnya ko da besar berjanggut. 'Ni duit raya Zirah.Sikit je.Cukup lah wat beli coklat' atau 'Nie duit raya pakcik bagi untuk beli gula-gula tau' dengan muka berlagak hulur rm50.Cit.Sengaja ar tu cakap soh beli gegula konon nak orang lain tekejut OMG!!!OMG!!!Pakcik tu kaya rm50 just untuk beli gegula je!Bapak ar.


7. Normally,memang best bila bergaduh dengan adik-beradik yang lain backup ko yang paling kuat dan kukuh adalah emak bapak sendiri.Cubaan untuk akak piat telinga,cubit tangan dan gigit pipi yang montel tu amatlah tipis sekali kerna baru agah nak tampar ko dah nangis ngalahkan bini ilang laki.Akak aku memang pandai berlakon tapi dulu gi audition kena reject sebab dorang tak boleh nak bezakan akak aku dengan Dayang Nurfaizah.Gila ke apa?Okay,dulu akak aku sangat fake bila bergaduh dengan aku if emak ada dan-dan terus ajak aku pergi kedai beli keropok pura-pura nak ambil hati tapi ko jangan tak tau otw ke kedai abis tangan aku berbekas kena cubit.


8. Paling best bila dapat ketuk abang akak belikan baju or kasut baru time dorang dapat gaji..Hehehe.Oooo,ada juga yang tak dapat heh??Tu kira abang akak korang kedekut keturunan Haji Bakhil ar tu.Abang akak aku best je selalu belikan aku barang.Yeah!!! (sengaja je membodek kot-kot balik umah tengok atas katil ada jam tangan baru.)


Okay,actually terlalu banyak kelebihan sebagai anak bongsu ni cuma aku malas lah nak berlagak kang takot korang sedih pulak..Heheheh..sila pastikan korang tiada perasaan jeles dengan aku ye.Lalalalalalala~



Thanks semua sebab menjadikan hidop Zirah lebih bermakna.Hahahaha..



Akak,if baik hati Zirah nak Coach watch yang ni heh..Sekian terima kasih.

2 comments:

eazlye said...

wah..totaLLy 100% same wiT me Lew..hahahaha

ctpayong said...

elleeehhh...cam ibu xtau..anak bongsu senang dapat bebende cap "F" hehehe