Monday, January 25, 2010

PUTIH SANGAT BERNILAI

After 3 hari kemangkatan Sultan Johor yang ke-4, Almarhum Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail semua rakyat Johor masih sedih dan merasai pemergiannya.Tak kira kaum Melayu,Cina dan India semua berkabung dimana lelaki melayu memakai songkok dengan lilitan putih,wanita melayu memakai tudung putih dan bangsa lain memakai lilitan hitam disebelah lengan kiri.Rakyat Johor diwajibkan untuk berkabung selama 7 hari makanya hingga Sabtu depan la.Tu pun tak geti kira.
Time nie lah makcik2 jual tudung untung besa sebab semua tudung putih laris dijual.Alhamdulillah.Ramai btol yang bertaubat (temasuk aku nie hah).Tak kesah lah ko nak jenis tudung ape pun...jenis Mawi Siti Manohara Ekin Wardina semua licin disapu dek wanita2 muslim. Harga jangan cakap la...dari rm100+ hingga rm8 pun menjadik pilihan.Mengikut kajian aku selama 2 hari di beberapa tempat,dimana hari pertama makcik2 jual tudung ni telah menjual lebih kurang 30-50 helai tudung putih sahaje.Ko tengok...Mane tak aku kate dorang memang untung besa.Jeles.Nape aku nak wat survey plak? Ye ar,sebab aku pun sebok carik selendang putih.Hehehe..
Empat kali aku tawaf Plaza Angsana tu carik selendang jenis Siti.Masuk kedai tak sempat nak tanye dorang siang2 dah cakap klo akak carik tudung warna lain semua ada kecuali warna putih.Em,ok.Aku pun mula lah wat muka 'eh sape nak beli tudung warna putih?acehh' belek tudung warna lain konon2 bukan putih yang aku carik.Hakhak.. Tapi,nasib baik memang dalam simpanan aku ade beberapa helai tudung putih yang masih putih bersih dan suci since sekolah menengah lagi.Selendang Siti tu aku saje je nak wat koleksi.Gatal,time selendang tu baru kuar taknak plak ko pandang.Time nie jugak la kedai barang hantaran kawin buat side income dengan pasang lilitan putih di songkok dengan charge dikenakan rm2-rm5.Untung2..Klo mak aku wat tak sampai pun rm2.Dier amek je kain baju sekolah lama aku pastu gunting-lilit-jahit-siap.Kan sangat mudah tu.
Dah2...jangan aku nak sebok nak kire bape income makcik jual tudung untuk minggu nie.Baik aku sebok becerita gelagat budak2 yang pendek akal bila menggayakan tudung dan songkok.Ok kanak2.Ko tau kan skang Johor nga minggu berkabung?Tau kan??Tau ke tak tau???OK..ko tau.So,tak boleh ke ko pkai elok2 skit?Aku trus terang aku bukanlah wanita yang bertudung tapi sebagai rakyat Johor yang menghormati Sutannya aku tetap pkai tudung siap berpin untuk kekemasan (semoga mendapat hidayah suatu hari nanti).Ni ko budak lelaki pkai songkok tapi pkai short pants ape kes??Pastu ade lak lilit je tali putih kat dahi.Tu fesyen ape plak??Aku tau lah ko taknak cemarkan rambut ko yang tajam macam duri landak tu tapi tak boleh bepikir ke?Yang pompuan,aku tau ade yang lum besedia nak pkai tudung ngan nak cantik sentiasa tapi ni pkai selendang siap dengan skirt pendek.Ko giler ke ape??Rizalman tengok pun mengucap panjang.Tak salah kan ko pkai selendang tu ngan baju lengan panjang dan suar panjang??Selama nie ko lahir memang trus pakai skirt je ke??Klo pkai suar panjang npe ko kena sakit kulit??Tak paham aku..Tu ade aku jumpe wat lilitan putih lak kat lengan kiri.Sayang...ko kan pompuan melayu.Dah sah2 kenyataan dikuarkan bahawa pompuan melayu kena pkai tudung putih.Nie muke jawe ade hati nak pkai lilitan kat lengan..Eh,aku tengok plak rase nak pegi saman.
Erm,da lah,aku tak nak membebel.Kang aku plak yang sakit atie.Korang pikir sendri lah ok.Klo ade tekasar bahase aku mintak maaf.Renung-renungkan dan selamat beramal.

No comments: