Tuesday, December 29, 2009

PERUBAHAN

Aku da tutup lampu nak tido tetibe leh plak dapat idea nak menulis dekat blog.Tepakse ar aku on balik laptop bukak blog before segale idea aku ilang dengan begitu sahaja.Kan membazir namenye..Nie semua angkara Hatim ar nie.Hatim???Sape Hatim...Laaaa...kan aku ade post entry pasal maribergebang.blogspot.com tu.Hah,budak tu la.Ntah nape tetiba aku leh plak dapat 'SEMANGAT HATIM' sampai satu hari dua entry aku boleh tulis.Hatim,ko nie memang la sangat berpengaruh.Ilmu ape agaknye budak nie pkai??Hah,dah2..jangan nak memanjang lebar introduce budak sorang nie..Kang,ilang plak idea aku.

Aku nie tadi before tido bukak album lame zaman comel2 dulu time sekolah rendah.Comel ke??isyy..Hatie aku sebak sangat biler teringat waktu tu,aku rase nak balik semula ke zaman kegemilangan aku jadik penyanyi paling hot dekat sekolah rendah (Perasannnn..).Tapi,apakan daya...masa tak kan kembali...hancur musnahlahhhh..semuanya..eh,ape aku melalut sampai nak nyanyi lagu raya segale ni??tak paham.

Korang ingat lagi tak??Tak ingat takpe..Aku ingatkan.Dulu first day sekolah darjah 1 mak bapak kite mesti tunggu dekat luar kelas kan sebab nak teman kite.Ada tu sampai seminggu.Aku pun naik bosan tengok si anak menangis memanjang macam lah tak jumpe dekat rumah.

Air sirap dekat kantin baru 30sen,nasi lemak letak sambal ikan bilis ngan telur baru 50sen.Sekarang mane dapat lagi.Paling murah yang penah aku jumpa rm1.20.Tu pun warung depan umah aku.Setiap hari habis nasi lemak dorang wa cakap lu..

Cikgu dulu wat garisan dekat papan hitam pkai pembaris kuning yang besar tu.Silap hari bulan hinggap dekat punggong sesorang sebab tak siap kerja sekolah.Budak sekarang baru kena cubit sikit mak bapak wat laporan polis.Tak paham aku.

Dulu belajar pendidikan muzik pkai rekoder je.Lagu wajib-Burung Kakak Tua.Sape tak geti tiup sure penuh air liur je kan korang nye rekoder??(Temasuk ar aku yang nga cakap nie).Sekarang aku dengar ade siap main piano lagi.Memang advance.

Dulu,gula2 tarik ar paling sedap mase zaman kite kan?Sekarang banyak yang berperisa grape,orange,strawberry.Ooo...sorry,korang tak boleh lawan gula tarik yang colour coklat tu.

Permainan paling famous, Batu seremban + Lawan pemadam + Ceper.Budak pompuan klo boleh batu tepi jalan pun punggut wat batu seremban.Sekarang nie,aku tengok tak PSP dekat tangan bebudak sekarang,mesti handphone.Korang memang bertuah.

Budak pompuan temasuk aku memang suke klo mak pegi pasar beli tempe.Sebabnye,getah tempe tu kumpul bebanyak pastu korang main lompat getah time rehat.Zero point..One point.Two point.

Aiskrim Malaysia 10sen tu ar hilangkan haus time balik sekolah.Nak2 yang rase asam boi.Fuhh...lega beb tekak.Budak sekarang korang tengok..aiskrim dorang semua yang rm1+.Lagi sekali korang memang bertuah adik2.

Gula2 cincin korang ingat lagi tak??Alahhh...yang besa gedabak tu pastu korang mula ar poyo sarung dekat jari main kawin2 (Perangai aku jugak lah tu).Gula2 antu???Mesti korang ingat kan..ye ar klo tak merah menyala lidah korang mesti biru,hijau atau kuning.Pastu menggelepar mak bapak sebat pkai rotan.Korang memang bagus,sape soh korang makan gula tu time nak pegi ngaji malam jumaat.

Ayat pertama bahasa inggeris yang wajib di hafal setiap murid 'Teacher,may i go to the toilet'.Acehh,time tu ar mak bapak heboh sekampung cakap anak dorang pandai cakap inggeris (Bukan mak bapak aku).

Klo dikenang2,memang terlalu banyak memori time sekolah rendah.Rindunya pada cikgu2 aku.Idop lagi ke tak dorang??Ntah la..Aku memang tak pernah dengar khabar berita cikgu sekolah rendah since aku masuk sekolah menengah.Aku doakan semoga cikgu2 yang pernah mengajar aku dirahmati oleh Allah.Amin

1,2,3,Action: Berdoa sambil mengalirkan air mate.Memang syahdu.

7 comments:

Omel said...

eish2 die nie kuat sgt membebel... cter kecik2 pun die bole ingat.. mulot popcorn btol!

NAZIRAH ANAK PAK MAT said...

omel: nak wat mcmnkn klo mmg kurniaan tuhan.
hehehe.

NAZIRAH ANAK PAK MAT said...
This comment has been removed by the author.
hatim a.r said...

feveret i gula-gula susu rabbit.plastik boleh makan weh!!!tapi haritu org kata gula2 tu dh kena ban sebab ada chemical apetah.patutlah pembesaran terencat heh

Unknown said...

hoho nice post teringt mase kecik2 dulu. wei follow aku balik
-zaman DMP-

NAZIRAH ANAK PAK MAT said...

hatim: feveret i mmg gula2 tarik tu ar..hihihi..
rindu seh zaman2 kecik..

NAZIRAH ANAK PAK MAT said...

zaman: tu ar..rindu gle zaman kecik2..ok,nnt za follow.