Tuesday, June 16, 2009

SAIGON

Bandar Raya Ho Chi Minh,Vietnam a.k.a Saigon boleh dikatakan bandar paling berselirat aku penah pegi dan dengan erti kata lainnye celaru...Ni pendapat aku lah,klo ko rase ada bandar lagi berselirat + sesak,jangan segan2 dan malu2 untuk bagitau aku.Aku datang sini pun sebab transit sementara nak pegi Korea.Tapi,di sebabkan flight aku pukul 1pagi so sempat la aku jejalan kat Saigon nie.
Aku tak boleh lupe keadaan kabel elektrik kat sana ar.Memang tak macam Malaysia.Kabel elekrik sini Kak Jenab klo hempap ko pun gerenti makan masa 1 jam nak kuarkan ko.Diernye berselirat ko jangan tanya ar,gajah pun takot nak lalu sebab nanti mati tekena elektrik..Tapi aku memang respect orang sane yang memang tak tkot mati sebabnye dengan muke selambe badak jalan bawah kabel dengan atie yang ceria.Grosss...
Kat sini banyak pkai motor berbanding kete.Sape pkai kete tu memang kire kaya teramat.Ok,aku bukan nak beceloteh pasal orang kaya tapi aku nak cakap pasal keadaan lalu lintas kat sini.Jarang giler aku jumpe traffic lite klo nak dibandingkan Malaysia yang memang kaya traffic lite.Motor bersimpang siuh kat jalan utama sampai aku macam nak menjerit soh berenti tapi apakan daya...sapalah aku dimate mereka... tapi tourist guide cakap 'dun worry,u just close your eyes and walk'.Hah???!!!!what the N???giler ke pe nak tutup mate ngan jalan sibok macam ni??.Dier tambah lagi,'trust me,plz dont run.'Nak tak nak, tepakse gak aku gagahkan kaki melintas.Oppppss!!!tolong jangan lari ye..Undang2 di sne,klo korang lari makanya terjadik la kemalangan jalan raya sebabnye dorang akan kelam-kabut.Fening...fening...So,ko jalan je ke depan tu Kak Jenab tanpa menoleh kiri dan kanan kerna pepandai la dorang nak mengelak badan ko.Uiissshhh!!!memang terror beb orang sini bab celok mencelok nie semua..Aku memang tabik spring la...
Erm,tak banyak aku nak becite pasal Saigon sebabnye aku dekat sini pun sekejap.Tak sempat nak explore tempat menarik melainkan aku makan dekat restoran makanan Malaysia (aku tak ingat name) dan borong kain dekat pasar BEN TAHN.Murah ok,tapi korang jangan terpedaya sebab dorang lebih suka guna USD berbanding DONG.Kire nak untung lebih la.Tapi,klo nak pkai RM pun dorang terima tapi pastikan korang tak salah kire.
Ok lah,aku rase itu je kotaku nak bercerita pasal Saigon.Klo aku ade teringat lagi cerita menarik aku kat sane.Nanti aku post entry k.Da.Selamat.



Welcome to Vietnam.Penuh dengan bangunan je aku rase.

No comments: