Thursday, March 24, 2011

COKE NYA PAHITTT KAK

Pagi tadi seperti minggu-minggu sebelumnya bibik datang ke rumah mak nak membersihkan rumah dan menggosok baju dari pukul 8 pagi hingga 3 petang.Tapi,kedatangan bibik pada kali ini betol-betol membuatkan i dan mak tergelak besar sampai nak melantak makan pun terngiang-ngiangkan bibik.

Kesahnya bermula pabila tamat waktu kerja,bibik cepat-cepat keluar dari rumah sambil duduk teleku di tepi pintu menunggu kedatangan suaminya.Mak perhatikan je gelagat bibik lalu disapanya dia...  

Mak: Kenapa ni?Sakit ke?

Bibik: Yelah kak,kepala aku pusinggggg bangat.Gosok baju pun mau jatuh.Lepastu asyik mengantuk saja.Aku rasa jalan pun tak rasa lantai.

Mak: Macamana pulak boleh jadik macam tu?Kamu tadi tak makan ke?

Bibik: Sudah kak.Aku makan tadi tapi bila minum coke terus kepala aku pusing.Dah lah airnya pahitt..

Mak: Coke pahit?Mana pulak coke pahit.

Bibik: Ya kak.Semalam suami aku beli.Aku ambil satu bawak kemari mau minum kalau haus.(Bagitahu bibik sambil menunjukkan beg plastik yang berisi tin air)

Mak: Pelik.Meh sini saya tengok air coke kamu.

Bibik mencapai beg plastik tersebut lalu dihulurkannya kepada mak.

Mak: Heh!!!ni bukan coke lah.Ni CARLSBERG!!!Air mabuk!!Memang patutlah kalau kamu melayang.

Bibik: Hah!!Ye ke kak?!!!Suami aku lah ni beli.Selalunya dia beli dua tin coke.Aku tahu coke tinnya warna merah tapi semalam dia beli satu merah satu hijau.Aku sudah selalu minum coke tin merah jadik ingin coba coke tin hijau...

Mak: Banyak ke kamu minum??

Bibik: Tak sampai setengah tin pun kak.Bodohnya punya laki!Aku ingatkan air coke tapi air mabuk rupanya....nanti dia kalau sudah datang..Mati-mati aku ingatkan mau jatuh sakit!

Mak: Habislah kamu balik rumah nanti mesti tertonggeng.

Bibik: Hurmmmmmmmmmm....


Sesampainya suami bibik depan gate,bibik meluru dengan cepat menumbuk badan suaminya sambil berkata yang dia malu kerana tersalah minum 'coke'..Tersengih suaminya sambil berkata 'siapa suruh kau minum?'...

PENGAJARAN: BIAR TAK CANTIK JANGAN BUTA HURUF.

No comments: